Matera

Gepubliceerd op 21 december 2022 om 09:00

Dag 13 (woensdag 28 september 2022)

Ondanks dat we langs de kant van de weg op een parkeerplek staan, hebben we allebei best prima geslapen. De wekker staat om 06.15 uur, omdat we de zonsopkomst willen meepakken. Het idee is om met de fiets naar het uitkijkpunt te gaan en foto's en filmpjes te maken, waarna we terug naar de bus gaan om te ontbijten. Op internet hebben we iets gelezen over een wandeling door de kloof naar Matera en deze zou 1,5 uur duren, dus dat ontbijtje hebben we wel nodig.

Tijdens het maken van de foto's bij zonsopkomst hebben we het wandelpad gezien die als het goed is bij een hangbrug in de kloof uitkomt. Vanaf de brug kun je omhoog klimmen en loopt het pad uiteindelijk Matera in.

Het eerste stuk van de route is vooral dalen, de kloof in. Maar daarna begint de klim naar de stad. De klim is best pittig, maar goed te doen. Gelukkig zijn we vroeg gegaan, want nu is er nog allemaal schaduw en is het nog niet zo druk. Uiteindelijk doen we iets langer dan een uur over de wandeling op de heenweg.

Bijna gelijk als je Matera in loopt begint het mooi. Binnen 5 minuten staan we op het plein waar een scene van de James Bond film 'No Time to Die' is opgenomen. Dit horen we van een gids die hierover toevallig net aan 2 toeristen aan het vertellen is.

Ook bij Matera voelt het alsof je terug in de tijd bent. Vrijwel alles is oud. We beginnen ons bezoek met een lekkere cappuccino en een croissantje met room. Daarna gaan we de stad verkennen. Je kunt in Matera veel oude straatjes met oude, licht gekleurde stenen vinden èn veel trappen. Hoe later en hoe zonniger het wordt, hoe pittiger dat is. Gelukkig voor ons en de honden heb je door de smalle straatjes ook regelmatig plekken met schaduw. We zien ontzettend veel mooie, oude gebouwen en fotograferen er allebei op los. Matera is een ontzettend mooie stad en ook (weer) te vinden op de Unesco werelderfgoedlijst. En meer dan een bezoekje waard!

Na een aantal uur in de. stad hebben we elk hoekje wel gezien en beginnen we aan de wandeling terug. Er is nu geen schaduw meer in de kloof en dus is het warmer en daardoor wat zwaarder. Ook is de afdaling vanaf de kant van Matera wat steiler en door een verkeerde keuze glijd ik in de eerste 5 minuten van onze weg naar beneden al uit. Gelukkig glijd ik maar een klein stukje naar beneden..

De wandeling door de kloof zorgt voor een ontzettend mooi uitzicht onderweg en is op zichzelf eigenlijk ook al een bezoekje waard. Over de terugweg doen we iets korter dan de heenweg, maar nu vliegen we ook niet met de drone.

Als we terugkomen bij de bus zijn we allemaal behoorlijk moe van de wandeling en het rondstruinen door de stad. Tijd om te lunchen en te bedenken waar we straks heen rijden. We besluiten naar een camperplaats in Maratea te rijden, maar vergeten het weer daar te checken. Maratea ligt bijna 200 kilometer van Matera vandaan. Als we ongeveer een uur hebben gereden, begint het ineens te regenen. We stoppen even bij een tankstation om alsnog de weersverwachting van de bestemming te checken. En die is eigenlijk gewoon slecht...We hebben allebei weinig zin in regen en bekijken waar in Italië het dan wel goed weer wordt. Dit is in eerste instantie best lastig, want het lijkt wel of het overal slecht weer wordt volgende week. Behalve waar we net vandaan komen dan.. Toevallig kijken Wes en ik op het zelfde moment naar het plaatsje Vieste. Een stuk boven Matera en aan de kust. Hier wordt het de komende dagen als het goed is wel goed weer. Wes heeft een agriturismo gevonden in Amendolara met goede reviews. Daar zou het weer voor vandaag in ieder geval nog prima zijn en vanaf daar kunnen we dan eventueel verder kijken. Vieste is namelijk nog een behoorlijk eind (4 uur) rijden en na vandaag zijn we allemaal wel toe aan een beetje relaxen. Helaas moeten we nu wel een stuk van de route die we net hebben gereden weer terug rijden.

Als we aankomen bij de agriturismo is het iets anders dan verwacht. In het plaatsje zelf is weinig te beleven en de honden mogen niet op het kiezelstrand. Ook de agriturismo is niet om over naar huis te schrijven, dus gaan we alvast op zoek naar onze volgende camping.