Parco Nazionale delle Foreste Casentinesi

Gepubliceerd op 19 oktober 2022 om 16:30

Dag 5 (dinsdag 20 september 2022)

Vandaag gaan we richting een ‘parco nazionale’. Hier hopen we een mooie wandeling te kunnen maken. Het park is vanaf de camping 2,5 uur rijden, dus na ons ochtend- en inpakritueel vertrekken we. Dit is rond 09.00 uur. We hebben 2 fijne nachten gehad op de camping, maar het blijft ook altijd fijn om weer naar een nieuwe plek te rijden.

Na het bandenfiasco van gister moeten we wel eerst even naar de Decathlon om nieuwe reservebanden. De Decathlon is in Ferrara, dus we rijden een heel stuk van dezelfde weg die we gister hebben gefietst. Op weg naar Ferrara komen we ook behoorlijk wat supermarkten tegen, dus een mooi moment om de voorraden aan te vullen. Bij de Decathlon vergeten we helaas te kijken voor kleine klapstoeltjes. Deze zijn heel handig om ‘s ochtends toch buiten te kunnen zitten maar bijvoorbeeld de achterkant van de bus al willen inladen. Of als we onderweg willen kunnen zitten. Misschien komen we er later op deze reis nog wel 1 tegen..

De route vanaf Ferrara, na het bezoek aan de Decathlon, begint vlak en loopt voornamelijk over de snelweg. Maar het laatste stuk rijden we door de bergen. Dit betekent met name enorm veel haarspeldbochten. Gelukkig kunnen de honden hier tegen.

Omdat het rijden door de bergen best vermoeiend is voor Wes en het lastig is om tijdens het maken van de vele bochten iets te drinken, stoppen we wel even langs de kant van de weg. Wes besluit om hier ok even te dronen, want zo hoog in de bergen heb je wel een fantastisch uitzicht. Gelijk een leuke manier om onze pauze te besteden.

Heel veel bochten later komen we uiteindelijk aan op de camperplaats. In de bergen dus. Als we aankomen zijn we de enige. Op deze camperplaats mag je gratis staan. Er zijn verder ook niet echt faciliteiten, maar er is wel een gebouwtje met een wc en twee wasbakken. In principe hebben we ook niets nodig. In parco nazionale felle foreste casentinesi lopen verschillende wandelroutes en vanaf de camperplaats kom je er ook bij een uit. Nadat we buiten een beetje leftover pasta hebben gegeten en onze wandelkleren hebben aangetrokken, vertrekken we.

We komen er achter dat je heel goed op de markeringen op de bomen moet letten, want een aantal zijn nogal vervaagd. Door dit (en doordat Wes soms een beetje eigenwijs is) lopen we eerst de verkeerde kant op. Het ‘pad’ waar we in eerste instantie op lopen stopt na ongeveer 10 minuten, dus het is gelukkig wel snel duidelijk dat we verkeerd zitten. Het goede pad is daarna wel snel gevonden, zodat we echt kunnen beginnen aan de wandeling.

We wandelen ongeveer 2 uur en een kwartier inclusief pauzes. Het is een wat kortere wandeling van iets meer dan 6,5 kilometer, omdat we zeker willen weten dat we voor het donker terug zijn bij de bus. Wil je uitgebreider lezen over onze wandeling? Houdt dan onze rubriek ‘Adventures’ in de gaten.

Na de wandeling koken we, eten we en spelen we een spelletje. Er is hier slecht bereik voor het mobiele netwerk, dus hebben we ook verplicht een break van onze sociale media. :)