Neem altijd een reserveband mee!

Gepubliceerd op 12 oktober 2022 om 09:00

Dag 4 (maandag 19 september 2022)

We blijven hier nog een nachtje, want dan kunnen we vandaag een stuk gaan fietsen. Ferrara ligt 25 kilometer van onze camping vandaan en is volgens de eigenaar een bezoekje waard.

Vannacht hebben we allebei gelukkig prima geslapen. Wel blijkt de deur van de bus heel de nacht op een kier te hebben gestaan, waardoor een paar muggen naar binnen zijn geglipt. En mij hebben ze behoorlijk te pakken gehad. Het is er meestal wel maar 1 van de 2 en Wes heeft dus nergens last van. Hoort bij het campingleven..

Na ons ochtendritueel pakken we de fietsen en de fietskar en rond 09.30 uur vertrekken we. De lucht is helder blauw en er is bijna geen wolkje aan de lucht maar omdat het nog redelijk vroeg is, is het nog niet heet. Hierdoor is het voor de honden ook een aangename temperatuur om nog een stukje naast de fietsen te rennen.

Van Stellata naar Ferrara lopen vrijwel de hele route fietspaden. Ideale fietslocatie dus. Ook fijn: een deel van het fietspad is omringd door bomen, waardoor je lekker in de schaduw kunt fietsen. Daarnaast staan er regelmatig bankjes langs het fietspad. We doen op het gemakje en houden af en toe een kleine pauze op één van de bankjes. De heenreis verloopt voorspoedig.

Op de camping kwamen we er achter dat de sleutel van het fietsslot nog thuis ligt (wij vergeten gewoon altijd wel iets). Maar gelukkig komen we vrijwel direct een fietsenwinkel tegen als we Ferrara in rijden, dus Wes haalt hier gelijk een nieuw slot. Daarna fietsen we nog een klein stukje door naar het centrum. Over de heenweg doen we ongeveer 3 uur inclusief pauzes.

Ferrara staat op de Unesco werelderfgoedlijst, omdat een groot deel van het historisch centrum nog in tact is. Je kunt hier daarom ook een aantal mooie gebouwen bewonderen.

We lopen eerst een stukje door het centrum en maken wat foto's waarna we op zoek gaan naar een leuk restaurantje om te lunchen. We eten uiteindelijk bij toasteria CapaToast. Iets met Nederlanders en brood als lunch...

Na de lunch wandelen we nog even en maken we nog een paar foto's, maar steden zijn we toch altijd wel snel beu. Na ongeveer 2-3 uur in Ferrara gaan we terug naar onze fietsen. We hebben nog een tochtje te gaan.

Helaas gaat de terugweg niet zo goed als de heenweg. Na ongeveer 8 kilometer besluiten we om even pauze te nemen. Terwijl we op een bankje zitten horen we na een paar minuten ineens een hard sissend geluid. Mijn fietsband loopt uit het niets binnen een paar seconden helemaal leeg. Dat is niet ideaal met nog 17 kilometer te gaan..

Mijn band blijkt lek te zijn bij het ventiel, dus dat is niet te plakken. Gelukkig hebben we allebei een fietstasje op onze mountainbike met daarin wat gereedschap én een reserveband. En gelukkig weet Wes hoe je het achterwiel van de fiets kan halen (en weer goed terug kan zetten). Helaas blijkt dat we geen passende reserveband mee hebben voor mijn fiets. Maar door de staat van mijn oude binnenband zal er toch echt een nieuwe in moeten. Wes krijgt gelukkig de te grote binnenband in mijn fietsband, waardoor we onze weg kunnen vervolgen. Wel met de kanttekening dat ik zo min mogelijk druk op mijn achterband moet zetten, zodat hij hopelijk niet stuk gaat. Gelukkig haalt de band het tot de camping, maar we moeten dus wel achter een nieuwe band voor mijn fiets aan èn gelijk een goeie reserveband.

Altijd meenemen dus, zo'n reserveband! En een fietspomp natuurlijk.

Eenmaal terug op de camping moeten we eerst even bijkomen. De terugweg was een stuk warmer dan de heenweg. Over de terugweg doen we ongeveer 2 uur, maar nu zijn we maar 1 keer gestopt. Hier zit wel de tijd van het vervangen van de binnenband bij.

Na eten, douchen, de afwas en het schoonmaken en opruimen van de camper sluiten we de dag af zoals gebruikelijk: kijken waar we morgen heen willen en waar we willen gaan slapen.