Camperreis Italië 2022, dag 6

Gepubliceerd op 20 juli 2022 om 09:00

Dag 6 (woensdag 25 mei 2022)

Vandaag vertrekken we van de camping bij Levanto. Om 07.15 uur staan we op. We hebben nog een heel brood van gister, dus gelukkig hoeven we daar vandaag niet op te wachten. En gelukkig smaakt dit brood nog. Na het ochtendritueel begint het inpakken. Rond 08.45 uur rijden we weg. We zetten de bus vandaag op een parkeerplaats vlakbij het station. Dit kost €24 voor 12 uur. Omdat we niet weten hoe lang we precies over de routes gaan doen, nemen we het zekere voor het onzekere. Om 09.05 uur pakken we de trein richting Corniglia. Hier zijn we gister gestopt, dus vanaf daar gaan we lopend naar het volgende stadje: Vernazza.

De route van Corniglia naar Vernazza is één van de betaalde routes. Wij hebben gister een Cinque Terre Card gekocht voor 2 dagen. Met die kaart kan je heel de dag met de trein en ook de routes waar je voor moet betalen zitten in de prijs. Voor Gaia hebben we ook een kaart nodig. Dit kost iets meer dan €11 per dag. Voor Sookie hoeven we geen kaartje te kopen, maar ze moet dan wel op schoot zitten in de trein.

De route loopt, zoals eigenlijk alle routes, eerst een stuk omhoog. Doordat je vrij hoog in de bergen loopt, heb je wel een ontzettend mooi uitzicht. Omdat deze route mij net iets minder zwaar valt dan die van gister, kan ik er ook meer van genieten. Ook de honden lijken het minder zwaar te hebben. Dat loopt voor ons sowieso ook een stuk prettiger.

We doen er, inclusief pauzes, 1 uur en 26 minuten over om naar Vernazza te lopen. We komen rond 11.00 uur aan. Om te zorgen dat de honden het volhouden vandaag, besluiten we eerst ergens te gaan zitten om iets te eten en te drinken. We vinden een fijn plekje in de schaduw, met een windje door een gat in de rotswand. Door het gat heen kunnen we ook nog naar de zee kijken. Het restaurantje is een pizzeria, maar als we er naar vragen is het (nog) niet mogelijk om pizza te bestellen. Wat ze precies zegt hierover weten we niet, want ze zegt alles in het Italiaans. Alles wat we wel uit haar verhaal kunnen opmaken is dat we wel focaccia kunnen bestellen, dus doen we dat maar.

Na iets meer dan een halfuurtje vervolgen we onze weg. Ook de route naar Monterosso del Mare is een route waarvoor je moet betalen, dus bij de checkpoint moeten we onze Cinque Terre Card weer laten zien. Op deze route zijn wat meer trappen en is het dus ook iets zwaarder. Ook komen we hier een stuk meer tegenliggers tegen. Soms zijn de paden erg smal en dan zijn tegenliggers wat minder handig..

Onderweg komen we een groepje van 4 mensen tegen die de honden erg leuk vinden. Gaia en Sookie moeten allebei op de foto. Na een vrij uitgebreide fotosessie kunnen we weer verder.

We krijgen sowieso wel regelmatig aanspraak door de honden. Veel mensen willen bijvoorbeeld weten wat voor rassen het zijn. En of Sookie de pup is van Gaia.

Over de route van Vernazza naar Monterosso doen we wat langer. In totaal zijn we 2 uur en 13 minuten onderweg, inclusief pauzes. Deze en de vorige route zijn wel bijna even lang. Rond 14.30 uur nemen we de trein terug naar Levanto. Gelukkig staat de bus nog netjes op de parkeerplaats. Na een bezoek aan alle 5 de stadjes van Cinque Terre denk ik dat ik Vernazza en Monterosso de mooiste stadjes vind. Vernazza is ook Wes zijn favoriet.

Onderweg naar Levanto hebben we ook een e-mail ontvangen van een camping dat zij voor vanavond nog een plekje voor ons hebben. De camping ligt bij Camporgiano, naast een rivier en zou heel mooi moeten zijn. Deze plaats is ongeveer 2 uur rijden vanaf Levanto

De weg van Levanto naar Camporgiano loopt voornamelijk door de bergen. Hierdoor is het wel een pittig ritje voor Wes. Rond 18.15 uur komen we eindelijk aan op de camping en kunnen we de boel weer installeren. Hier mogen we gelukkig wel bbq-en, dus dat doen we ook. Daarna gaan we de camping even kort verkennen en redelijk op tijd naar bed. Die rust hebben we wel weer verdiend na 2 dagen lopen.