Camperreis Italië 2022, dag 5

Gepubliceerd op 13 juli 2022 om 09:00

Dag 5 (dinsdag 24 mei 2022)

Helaas houdt Wes zijn biologische klok vast aan 06.30 uur om mooie tijd om op te staan. Die van mij heeft er iets minder moeite mee om iets later af te gaan.

Vandaag gaan we naar Cinque Terre. We kunnen niet heel vroeg weg, omdat we broodjes hebben besteld op de camping en we deze om 08.00 uur moeten ophalen. Na ons ochtend ritueel en het smeren van de broodjes om mee te nemen, vertrekken we lopend naar het station van Levanto. Op die manier hebben de honden ook gelijk hun 'ochtendrondje' gehad. We gaan met de trein van Levanto naar Riomaggiore. Dit is maar 20 minuten met de trein. Van de 5 stadjes ligt Riomaggiore het verst van Levanto vandaan. Het idee is om vanaf daar zo ver mogelijk terug te lopen richting Monterosso al Mare.

Het lijkt in Levanto perfect wandelweer, want het is een beetje bewolkt en niet al te warm. De treinreis blijkt al snel best wel een uitdaging. In Italië moeten honden een muilkorf om in het openbaar vervoer, dus ook in de trein. We hebben thuis geoefend met de muilkorf, maar desondanks gaat het nu niet echt van harte. Omdoen gaat op zich nog prima, maar vooral Gaia weet niet hoe snel ze hem weer af moet krijgen. En helaas krijgt ze dit ook behoorlijk snel voor elkaar.. Ook de treinreis zelf is best een stressvolle ervaring. De trein die wij - samen met nog vele anderen - eigenlijk in gedachten hebben valt uit. Hierdoor is de eerstvolgende trein ontzettend druk. Door die drukte besluit ik Sookie maar te tillen, zodat er in ieder geval geen mensen per ongeluk op haar gaan staan. Maar Gaia moet tussen alle mensen door gemanoeuvreerd worden en het helpt ook niet echt mee dat er mensen in de trein zitten die blijkbaar ontzettend bang zijn voor honden. (En door deze angst verwachten dat we in het niets verdwijnen met Gaia, omdat ze ons niet in de buurt willen hebben, terwijl we nergens heen kunnen).

We zijn blij als we eindelijk in Riomaggiore aankomen, want de treinreis voelt op deze manier wel langer dan die 20 minuten.. Nu kan onze hike gaan beginnen. Helaas zijn veel van de kustroutes afgesloten, omdat ze deze aan het onderhouden zijn. Hierdoor moet je de route die bovenlangs loopt nemen. Op internet hebben we van te voren al gelezen dat het eerste stuk een route is met vooral veel trappen, maar we wisten niet dat het er zó veel zouden zijn. De route van Riomaggiore naar Manarola is zo goed als alleen maar trap. En je gaat daarnaast een enorm stuk omhoog in een vrij korte tijd. Ook blijkt het weer hier toch iets anders dan in Levanto. Het is (of het voelt) hier een stuk warmer en er zijn minder wolken. De klim is mede hierdoor behoorlijk pittig voor ons allemaal. We doen uiteindelijk 62 minuten over de route. Dit is de kortste route van de Cinque Terre trail en wat mij betreft niet direct de leukste.

In Manarola drinken we een lekkere aardbeien smoothie, waarna we onze weg vervolgen. Helaas lopen we eerst verkeerd in de richting van het afgesloten pad. Hier staat een stuk minder goed aangegeven dat je naar een afgesloten route loopt dan in Riomaggiore.

Gaia blijkt het heel erg zwaar te hebben na het eerste stuk van de wandeling en moet echt even in de schaduw rusten. We vinden een koel plekje met wind in de winkelstraat. Na een tijdje rusten en heel wat bekijks bij de honden, besluiten we om de goede route te zoeken. Google maps helpt mee en uiteindelijk zitten we op de goede weg. Vanaf Manarola loop je eerst naar een stadje op een berg: Volastra. Ook dit is best wel weer een klim. Gelukkig is er in dit stadje een plek met picknicktafels, zodat we weer even kunnen rusten en afkoelen. We zitten zo hoog dat we de wolken bijna kunnen aanraken. Na ongeveer een halfuurtje vervolgen we onze weg naar Corniglia. Uiteindelijk doen we in totaal 2 uur en 50 minuten over het stuk van Manarola naar Corniglia. Dit is inclusief de 'detour' en de pauzes.

Wij (en vooral ook de honden) vinden het wel even genoeg Cinque Terre voor vandaag. We nemen de trein terug van Corniglia naar Levanto. Gelukkig duurt dit stuk niet zo lang: ongeveer een kwartiertje. Gaia is nu zo moe van het wandelen, dat de trein geen probleem meer is. Gelukkig is het ook een stuk minder druk in de trein. De muilkorven laten we maar even achterwege.

Eenmaal terug in Levanto moeten we helaas nog wel teruglopen naar de camping. Wéér bergopwaarts. hier doen we uiteindelijk ook nog 29 minuten over. Op de camping aangekomen, blijkt onze plek toch niet meer zo groot als we gister dachten. De eigenaar komt naar ons toe om te vertellen dat we de waslijn moeten weghalen, want daar is eigenlijk ook nog een kampeerplek. Hij heeft nieuwe campinggasten beneden staan die op deze plek willen staan. Nog geen 2 minuten later komt hij terug met een jong Nederlands stel (aan het Engels te horen). Zij hebben een wat kleinere camperbus. Het gaat maar net, 2 bussen op de kampeerplek. Onze voormalige buren uit Duitsland lijken ook niet erg enthousiast over deze ontwikkeling. Zeker niet als blijkt dat de stroompaal vol zit en het stel hierover in discussie is met het Duitse stel. Wij halen daarom onze stroomkabel er maar uit. Het Nederlandse stel vertelde dat ze geen accu in de bus hebben en zij kunnen de stroom dus beter gebruiken dan wij. Het zou toch een beetje lullig zijn als ze morgen wakker worden met een warme koelbox. Daarnaast gaan wij morgen ochtend toch vroeg weg. Dat is nu ook helemaal niet meer zo erg, want we zitten nu wel erg op elkaars lip op deze camping.

Op de CamperContact app hebben we voorbij zien komen dat het eten op de camping lekker is. We hebben niet heel veel puf om nog iets anders te doen en besluiten daarom te douchen en een kijkje te nemen in het restaurantje. Ik eet meloen met Parmaham en Wes eet de gnocchi met pesto. Alles wordt gemaakt met lokale of regionale producten. Het eten is inderdaad wel lekker, maar we moeten de borden wel zelf halen en de eigenaar is wat chagrijnig. Bij sommige campinggasten is hij wel heel vriendelijk, dus misschien ligt het aan ons..

De camping is niet super goedkoop: €35 per nacht voor 2 personen en een camper. De honden mogen wel gratis mee. Het sanitair van de camping is sterk verouderd en bepaalde delen, zoals de afwasplaats zijn gewoon niet echt schoon. Hierdoor zou ik niet snel terug gaan naar deze camping.