Camperreis Italië 2022, dag 4

Gepubliceerd op 6 juli 2022 om 09:00

Dag 4 (maandag 23 mei 2022)

Vandaag zijn we weer vroeg wakker(6.50 uur). In de verte klinkt wat onweer en het lijkt straks te gaan regenen. Straks vertrekken we van deze camping om richting Camping San Michele te rijden. Deze ligt vlakbij het plaatsje Levanto en is een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan Cinque Terre.

Het begint te spetteren, dus we besluiten eerst in te pakken en daarna te ontbijten. Met z'n tweeën is dit gelukkig zo gedaan. Na het ontbijt vertrekken we. De volgende camping is ongeveer 3 uur en 40 minuten rijden(333 km). Deze camping was op zich heel fijn qua staanplaats en sanitair, maar de directe omgeving is toch wat minder. Zeker als je je hond wil kunnen uitlaten. De eigenaresse is wel ontzettend vriendelijk.

Het eerste stuk van de route loopt nog door de bergen met veel wegen door tunnels. Daarna zien we alleen bergen in de verte en is de weg juist heel vlak. Meer richting onze bestemming komen we uiteindelijk wel weer bij de bergen uit. We stoppen onderweg 1 keer om even een boterhammetje te eten en de honden te laten plassen.

Tussen 13.30 en 14.00 komen we aan op de camping. De camping ligt op een berg. Onze plek is best groot en nu hebben we gelukkig een paar bomen, zodat we het schaduwdoek en de waslijn kunnen ophangen. We hebben een plaats schuin boven de receptie, waardoor we de nieuwe campinggasten kunnen zien aankomen. Best leuk bekijks.

Nadat het kleed, de tafel en de stoelen weer zijn geïnstalleerd gaan we eerst even relaxen. Bij het inchecken hebben we een kaart van de omgeving gekregen. Hierop zijn een aantal stranden te zien, waaronder een hondenstrand. De camping eigenaar vertelt dat er ook goede fietspaden zijn. Hierbij vraagt hij wel gelijk of we elektrische fietsen hebben. Als ik vertel dat we wel fietsen bij ons hebben, maar dat dit gewone mountainbikes zijn, moet de eigenaar toch even lachen. Levanto is op fietsafstand van de camping, maar op de terugweg moet je de berg natuurlijk wel weer op fietsen.

Voor de honden is het wel lekker om even af te koelen in de zee. Wes gaat eerst even alleen op de fiets naar Levanto om te kijken of de afdaling, maar vooral ook het omhoog fietsen een beetje te doen is. Hij doet er uiteindelijk 30 minuten over in totaal en het oordeel is dat het goed te doen is. Dat gaan we na het eten dan nog een keer samen proberen, maar dan met de honden in de fietskar.

Onderweg naar de camping zijn we gestopt bij een supermarkt. Hier hebben we onder andere bbq-vlees gehaald, want daar hebben we ontzettend veel zin in. Helaas blijkt dat we op deze camping niet mogen bbq-en, dus bakken we de hamburgers gewoon op het fornuis in de bus. Na het eten en afwassen, pakken we de fietsen. Ik vraag me af of de terugweg inderdaad wel meevalt, want in de bus leek het behoorlijk steil. De afdaling gaat in ieder geval prima. Naar Levanto duurt het ongeveer 10 minuten. Vanaf daar heb je een fietsweg langs de kust. Deze loopt ook stukken door tunnels, dus daar is het lekker koel. Er loopt ook een wandelpad naast het fietspad, dus je kunt hier ook prima wandelen. Langs het pad heb je een mooi uitzicht op dorpjes langs de kust. We fietsen tot aan het strand van Bonassola, daarna keren we weer om en stoppen we bij het hondenstrand. Dit strand(je) hebben we voor ons alleen. De honden kunnen hier even lekker het water in, maar er zijn wel wat golven waardoor ze toch iets minder interesse hebben in het water. Na ongeveer een kwartiertje gaan we weer terug. Gaia in de fietskar krijgen is helaas echt een drama en de screen protector van mijn telefoon sneuvelt in het proces. Als de honden weer veilig vast zitten beginnen we aan onze tocht naar boven. Wes heeft de fietskar achter zijn mountainbike en heeft het daardoor toch behoorlijk zwaar met de klim. Toch doen we in totaal maar 20 minuten over de terugweg vanaf het hondenstrand. Best een knappe prestatie.

Na de fietstocht zijn we niet veel meer waard. We zitten nog even en dan maken we ons klaar om te gaan slapen. Morgen staan de stadjes van Cinque Terre op de planning. Ik ben benieuwd of het net zo mooi is als we hebben gehoord.